Alor Archipelago, Flores Timur

dcim002

dcim003

dcim005

Log Indo penyerang 29-Oct-10-Nov Kapten.

CREW:
Kapten: Kasim
Cruise Pengarah: Michel
Dive Guides: Michel, Tarzane, Menyamak dan Rizal.
Head Steward: Polos
Chef: Gusti

TETAMU:
Paul, Ada, Alexsey, Harry, Bob, Chen, Qing, Konrad, Withold, Thomas, Foo, Jane.

SUHU: Air 30, Water 26-29.

LAMAN DIVE:

Selasa: Kaunadi barat, Kaunadi Timur, Kaunadi terumbu.
Rabu: North Kakabia, Batu Kakabia, North Kakabia
Selasa: Kapode Reef, Batu Kapote, House Reef
Rabu:Wowoni terumbu

Isnin 31 Okt 2016
Hari ini adalah hari ketibaan kapal Indo penyerang dan dengan kegembiraan yang besar kami mengalu-alukan 11 tetamu di atas kapal. Kami menyediakan menyertai kami dari Kanada, Amerika Syarikat, Malaysia, China, Belarus dan Jerman. Oleh kerana ketibaan petang tidak ada masa untuk menyelam tetapi kami menikmati matahari terbenam yang indah dalam perjalanan ke sebuah pulau yang dipanggil Kaunadi.
Selasa November 1 2016
Pagi ini kami mula menyelam dengan menyelam daftar keluar di tapak menyelam dipanggil Kaunadi Barat.
keadaan di mana sesuai untuk menyelam pertama ini, air adalah jernih dan dengan baik 30c dan panas. Highlights included: Black tip reef yu, Spotted ray helang dan Nudibranch ini. Untuk menyelam kedua kami pergi ke sebelah timur pulau itu. Cetek di mana diliputi dalam karang sihat cantik seperti di dinding itu sendiri kita mendapati banyak Gorgonia ini. Highlight disertakan: Dog tuna bergigi, penyu, dan daun scorpionfish Nudibranch ini. Menyelam ketiga yang kami lakukan di terumbu kaunadi. Gabungan dinding dan condong karang dengan sesuatu untuk setiap orang. Highlight disertakan: Spotted ray helang, Black tip reef yu, Penyu dan pelbagai Nudibranch ini.
Rabu 2 Nov 2016
Pagi ini kami tiba di pulau Kakabia. Untuk menyelam pertama kami pergi ke sebelah utara pulau. A menyelam dinding yang menakjubkan dengan banyak terjual dan laut peminat. penampakan di mana: Denise Pygmy kuda laut, Udang mantis, Penyu dan hitam tip ini. Menyelam kedua yang kami lakukan adalah Batu Kalabia, menyelam loncatan dinding dengan span tong besar. Highlight disertakan: Spearing mantis udang, Daun ikan kala jengking dan Nudibranch ini. Untuk menyelam 3th kami kembali ke sebelah Utara pulau dan redid atau tapak menyelam pertama. Highlight disertakan: Nudibranch ini Denise Pygmy kuda laut dan anjing bergigi tuna.
Khamis 3 Nov 2016
Hari ini kita tiba di pulau Batuata. Jernih air suam menyambut kami pada menyelam pertama kami di laman web yang dipanggil Batua Corner, menyelam dinding menakjubkan dengan tergantung terumbu dan batu karang lembut tergantung ke bawah. Highlight disertakan: penyu, Berkumpul ular laut, Dog bergigi tuna dan Nudibranch ini. Untuk menyelam kedua kami berpindah ke sebelah timur pulau itu. A menyelam dinding ajaib dengan banyak terjual dan sempurna untuk mendapatkan yang baik tembakan sudut lebar. Kami mempunyai penampakan: Green Turtle, ular laut berjalur, dan Nudibranch ini. menyelam ketiga kami kita lakukan pada terumbu luar pulau Batuata. A cerun berpasir lembut dengan banyak batu karang dan span sihat. Highlight disertakan: ghostpipefish hiasan dan mantap, seasnakes berkumpul, Green turtle dan Baracuda persekolahan ini.
Jumaat 4 Nov 2016
Awal pagi ini kita tiba di pulau Binongko di mana kami mula menyelam di sebelah timur pulau. Kami mula menyelam pada cerun terumbu lembut yang bertukar masuk ke cerun curam dengan beberapa terjual di sana sini. Dengan air yang jernih, span besar dan peminat yang besar ini adalah peluang yang terbaik untuk mendapatkan yang baik sudut lebar ditembak. Menyelam kedua yang kami lakukan di Binongko terumbu. A cerun berpasir yang malangnya telah berhenti rosak. Highlights included: mantis udang, ternampak ray helang dan ikan kala jengking merah jambu. Selepas menyelam kedua kami mengambil keputusan untuk meninggalkan Binongko untuk apa yang ia dan cepat bergerak ke pulau Tomia. tapak menyelam pertama kami di sini dipanggil Marimabo Reef, terumbu karang yang sihat yang sangat baik dengan ribu ikan pencetus bergigi merah, dan persekolahan batfish. Highlight disertakan: Green Turtle, mantis udang dan udang kara Skuad berbulu.
Untuk menyelam malam kita lakukan tapak menyelam yang sama dipanggil Marimabo terumbu. Selepas gelap terumbu berubah sepenuhnya dengan banyak krustasia bergerak merentasi terumbu. Highlight disertakan: Daun ikan kala jengking, Skuad Hairy lobster spearing mantis udang dan Giant frogfish.
Sabtu 5 Nov 2016
Hari ini kita mula menyelam di tempat yang dipanggil Lintea Island. tapak menyelam pertama kami melawat dipanggil sudut Spiral, Terumbu condong yang dipenuhi dengan ikan pencetus bergigi merah dan ikan rama-rama Pyramid. Kami mengikuti terumbu di bahu kanan dan mempunyai banyak laporan mengenai: Daun ikan kala jengking, Penyu Hijau, kuda laut pigmi dan Nudibranch ini. Untuk menyelam kedua kita lakukan salah satu daripada Wakatobi laman tandatangan menyelam dipanggil Fan 38. Ini dinding luar biasa dibincangkan dalam pelbagai gorgonia beberapa kecil, beberapa dan lain-lain yang besar di mana hanya besar! Jelas ini memberikan kami peluang sudut lebar sempurna. Tetapi dengan semua peminat di sana kita tidak mempunyai melihat anak terhadap Denise dan kuda laut BargiBanti Pygmy, anjing bergigi tuna dan penyu Karah ini. Untuk menyelam ketiga kami pergi ke Tanjung Tanok dinding mini yang menurun kepada kira-kira 10-15 meter dari sana ia terus berjalan seperti cerun yang lembut dengan banyak critters kecil seperti: Longnose hawkfish, Pinata Juvenile batfish dan ikan kala jengking. Untuk menyelam malam kami pergi ke pelabuhan pulau Tomia, cerun berpasir dengan boomies karang di sana sini sorotan termasuk: sotong kerdil, ekor yg dipotong sotong, banyak krustasia yang berbeza dan nudibranch ini.
Ahad 6 Nov 2016
Pagi ini kami berpindah semula ke tapak menyelam yang dipanggil Fan 38. Kami melakukan laman web ini semalam dan kami semua suka ia begitu banyak bahawa kami mengambil keputusan untuk melakukannya sekali lagi, hanya kali ini kami mengambil keputusan untuk melakukannya dalam arah yang bertentangan. Kami dimana memperkenalkan amat bernasib baik kerana matahari keluar dan air super jelas, ini menjadikan terumbu kelihatan menakjubkan dengan semua warna dan pelbagai batu karang dan span. Kami mempunyai penampakan: bumphead ikan Parot, kuda laut BargiBanti Pygmy, scorpionfish dan Nudibranch ini. Untuk menyelam kedua kami berpindah ke tapak menyelam dipanggil Lighthouse. Ini dinding yang menakjubkan adalah rumah kepada 100 ke atas triggerfish bergigi merah dan ikan rama-rama Pyramid. Highlight disertakan: Bumphead ikan Parot, Green dan Hawksbill turtle dan pelbagai nudibranch ini.
Menyelam ketiga kita memilih untuk melakukan di Roma. Salah satu Tomia divesite pulau tandatangan ini. Roma adalah karang yang besar tenggelam yang bermula daripada kira-kira 5 meter di kawasan cetek. Seperti yang anda palung baik seribu sebanyak Fuseliers, Rama-rama dan pencetus ikan anda mula melihat terumbu sihat yang menakjubkan. A cerun curam menurun kepada kira-kira 40 meter pada titik paling. Highlight disertakan: Baracude, dan broadclub cuddlefish Hawksbill Turtle.
Malam menyelam malam ini kami lakukan di tapak menyelam dipanggil dinding. Sekali lagi cerun berpasir dengan banyak boomies karang. Highlight disertakan: Octopus, Nudibranch dan Waspfish.
Isnin 7 Nov 2016
Awal pagi ini kita tiba di sebuah pulau yang dikenali sebagai Koromaha. Di sini kita memutuskan untuk melakukan 2 selam.
Menyelam pertama adalah menyelam dinding menakjubkan dengan banyak dan banyak kehidupan ikan. Seperti yang kita turun kita saw sekolah besar ikan piramid rama-rama dan fuseliers neon. dinding telah dibincangkan dalam Gorgonian besar yang pelbagai dan saiz. Highlight disertakan: Dog Tuna bergigi, Bumphead Parrotfish dan penyu hijau. Sebelum kami mula menyelam kedua kami ternampak pod Pilot Whales kami memerhatikan mereka untuk sedikit dan kemudian memutuskan untuk cuba untuk mendapatkan dalam air dengan mereka. Sesetengah daripada kita mendapat benar-benar bertuah dan di mana dapat mengambil video haiwan-haiwan yang luar biasa. Untuk menyelam kedua kami mengambil keputusan untuk melakukan tapak yang sama lagi. Highlight disertakan: Denise Pygmy kuda laut, Dog tuna bergigi, Hijau dan Karah penyu dan pelbagai krustasia. nombor Dive 3 Adakah pada perlumbaan pulau yang dikenali sebagai. Sekali lagi menyelam dinding yang luar biasa dengan liputan karang baik. Highlight disertakan: White terumbu hujung yu, persekolahan pinate batfish dan pelbagai penyu. Untuk menyelam malam kami berpindah ke sebuah pulau yang dipanggil Kalidupa. Kami telah menyelam kami di sebelah utara pulau terumbu condong bagus dengan banyak critters yang berbeza. Highlight disertakan: Sotong ekor yg dipotong, ikan Cuddle kerdil dan Nudibranch ini.
Selasa November 8 2016
Hari ini kita mula menyelam di sebuah pulau kecil yang dikenali sebagai Kapote, ia terletak bersebelahan dengan pulau Wangi Wangi yang. Menyelam pertama yang kami lakukan di Kapote Reef. A menyelam dinding dengan banyak dan banyak persekolahan ikan karang kecil. Highlights included: ular laut berjalur, ikan buaya dan Nudibranch;s. Menyelam kedua adalah di Batu Kapote Again menyelam dinding dengan tidak terjual yang indah dengan banyak celah kecil di mana ikan pari berbintik biru bersembunyi di. Highlight disertakan: Berkumpul seasnakes Napoleon Wrasse dan pelbagai udang. Menyelam kedua kita lakukan di Wakatobi menyelam terumbu rumah kedai. Gabungan yang lemah lembut dan cerun curam dengan banyak critters sedikit. Highlight disertakan: Aranda bapa Ketam, Denise ini pigmi kuda laut, Clingfish dan skuad udang cawangan nudi ini.
Oleh kerana perjalanan panjang di hadapan kami tidak dapat melakukan menyelam pada waktu malam.
Rabu 9 Nov 2016
Pagi ini kami tiba di Wowoni mana kita lakukan lalu 2 selaman pelayaran ini. Kami telah kedua-dua selaman di terumbu yang sama kerana kami menikmati menyelam pertama begitu banyak.
Highlight disertakan: Ourang Outang crab, obor-obor besar, stonefish, scorpionfish, Nudibranch dan Turtle
Selepas menyelam kami mula bergerak ke arah Kemaman. Dalam perjalanan pulang ke tetamu port menikmati majlis perpisahan koktel diikuti dengan majlis anugerah kecil. Kami kemudian menikmati makan malam selamat tinggal bersama-sama di atas kapal Indo penyerang. Malangnya esok adalah hari berlepas dan mendarat tetamu.