Taman Negara Komodo

Komodo National Park 07-14 julai 2013

Dive Crew di atas kapal:

Cruise Pengarah: Akhir Dive Master: Gede Dive Master: Komang

Hari 1: 7hb Julai

Minggu ini kita mempunyai lima belas tetamu dari Eropah dan Amerika menyelam dengan kami pada jadual National Park Komodo. Mengejar matahari terbenam kami mendapat ke pulau Sebalon Besar untuk menyelam cek kami. Ia merupakan drift mudah pada bahu kanan untuk tetamu kami untuk memeriksa berat dan peralatan mereka dan pada masa yang sama menyelam dengan ikan karang kecil dan nudibranchs.

Hari 2: 8hb Julai

Menyeberangi sempadan ke NP kita menyelam Tatawa Besar untuk tapak menyelam pertama kami. Semasa utara memberikan kita hanyut perlahan di sepanjang terumbu ini hebat dan dibentangkan ikan berpusar di luar dalam biru, yang luar biasa di sini. Twinspot, hitam dan sweetlip cerca hadir dan sirip biru trevally dilihat anthias memburu. Kemudian dalam tetamu menyelam mampu untuk mendapatkan rapat dengan hawksbills makan sarapan pagi karang lembut mereka. Untuk menyelam kedua kami menuju utara-barat ke Gililawa Laut untuk selam KNP tandatangan di Crystal dan Castle Rock. Arus sederhana dibungkus dalam kehidupan dari kraits laut dan ikan penghembus untuk tuna dan terumbu jerung. A kemuncak tertentu adalah ketumpatan ikan menyaksikan di Castle Rock dengan berjuta-juta penembak-penembak yang bulat-up oleh GTS besar dan sebuah sekolah besar sirip biru trevally. Pada sudut yang whitetips semasa telah zig-zagging dan juga terumbu kelabu beberapa dilihat melintas. Kapten slotted bot di teluk antara Gililawa Darat dan Pulau Komodo dan kemudian ia adalah masa untuk melihat matahari terbenam di sepanjang rabung Darat. Apabila kita pulang dari kenaikan yang indah, di mana pemandangan yang hebat dapat dilihat teluk, ia adalah masa untuk menyelam malam pada Langkah Bahasa Sepanyol. Tetamu datang kembali ke Ombak Biru dengan cerita-cerita nudibranchs menari dan pasang penari Sepanyol menemui dengan udang maharaja.

Dilihat: Kelabu dan jerung terumbu whitetip, hitam marmar ikan pari, GTS, penyu Penyu Karah, ikan persekolahan (sirip biru trevally, bannerfish, penembak-penembak, sweetlips, spadefish, merah-gigi mencetuskan), dogtooth tuna, barramundi, Penari Bahasa Sepanyol, maharaja udang.

Hari 3: 9hb Julai

Pada pagi ini kita dikuasai bawah Selat Linta untuk Bay Horseshoe di sebelah selatan Pulau Rinca. Di sini kita Melaluinya angin dan laut bergelora untuk melakukan menyelam makro. Pertama sekali kita melanda 'mesti lakukan' tapak, Kanibal Rock. Di sini para tetamu menyaksikan pelbagai berbeza gergasi frogfish berwarna, landak api dengan ketam mereka zebra dan udang Colman dan Siakap persekolahan dan tidur whitetips. Untuk menyelam kedua kita hanyut di sekitar Badak Rock dan terserempak dengan beberapa sotong besar. Selepas menyelam bahawa ia adalah masa untuk makan tengahari dan lawatan ke pantai untuk pertama Komodo pertemuan naga kami. Kawasan-kawasan tertentu Bay Horseshoe telah dilindungi dari angin timur begitu Wall Kuning Texas adalah pilihan yang baik drift. Tetamu pergi sekitar sudut pada kedalaman untuk melihat tan kehidupan ikan dan kebanyakan karang brokoli keluar makan. Ada yang bernasib baik untuk melihat penyu dan sunyi berkembang sepenuhnya bumphead wrasse. Ia kemudian masa untuk meninggalkan selatan untuk berlabuh di selatan teluk Padar Pulau. Di sini kita tidak menyelam malam di Pasir Putih untuk mencari udang, moray, sotong yang besar dan beberapa slug besar; satu dendrodoris dan satu lagi arnab laut mungkin tidak direkodkan.

Dilihat: Jerung terumbu whitetip, gergasi frogfish, nudibranchs, laut arnab dan flatworms, landak kebakaran, ketam zebra, ketam orang utan, udang semakan, ketam karang berbulu, mini gamat kuning, bumphead ikan burung nuri, moray, ikan persekolahan (merah-gigi mencetuskan, pakar bedah, penembak-penembak, cerca biru berjalur, goatfish).

Hari 4: 10hb Julai

Dengan tiada pergerakan lebih malam kita bangun untuk Padar yang sangat masih bay. Menyelam pertama kami selepas kendur air pasang adalah W Reef dengan tetamu fining antara ketiga-tiga puncak terlanggar satu sinar marmar besar, whitetips dan persekolahan pakar bedah hitam spined dan ikan mencetuskan merah gigi. Kemudian ia naik ke Bandar sekarang untuk menyelam di Makasar Reef dengan sinar manta. Kumpulan menyaksikan beberapa sinar setiap bersama-sama dengan penyu, jerung terumbu dan bumphead parrot. A menyelam karang telah dipilih untuk ketiga hari di Honeymoon Rock. Di sini kita melihat spadefish persekolahan, a munching penyu Karah dan berjuta-juta ikan karang. A kemuncak tertentu adalah sekumpulan menulis sesuatu filefish makan dan jumlah ricih rama-rama yang berbeza dan angelfish yang terdapat di dalam kawasan yang. Pada waktu matahari terbenam kita menyelam di di Wainilu untuk melihat dragonets mandarin dan indah bersama-sama dengan bayi sotong, frogfish dan penghias ketam.

Dilihat: Jerung terumbu whitetip, marmar ray, gergasi frogfish, ikan persekolahan (spadefish, ikan banner, merah-gigi mencetuskan, pakar bedah hitam spined), selimut, bumphead ikan burung nuri, penyu Karah dan hijau, frogfish dan penghias ketam.

Hari 5: 11hb Julai

Kembali dalam GLL kita lakukan hanyut menyelam pagi melalui Gililawa dataran, saluran, balang ikan dan berakhir di taman karang. Berikut penyelam melihat terang glassfish puncak yang dikelilingi oleh pasir putih, persekolahan tengah malam cerca dan barakuda bersama-sama dengan beberapa GTS, whitetips dan tidur jerung buluh. Selepas balang ikan banyak penyu sedang menunggu kami di gemilang karang lembut di cetek. Kemudian ia turun ke Bandar sekarang untuk menyelam pertengahan pagi di Batu Balong. Tetamu menyaksikan berbilion ikan karang yang meliputi dinding dan cerun dengan napoleon sekali-sekala dan kerapu muncul keluar dari biru, ditambah ini adalah kali pertama dalam sementara kita dapat untuk perjalanan di sekitar seluruh kemuncak. Kembali ke GLL kita menyelam sekitar sudut Lighthouse menonton sebuah sekolah besar pakar bedah hitam spined dan tengah malam Siakap pusaran di dalam biru. Di cerun terumbu whitetips telah terjaga dari tidur pada tengah hari dan belut reben wanita dan sotong dilihat memburu.

Dilihat: Whitetip, blacktip dan jerung buluh, GTS, napoleon wrasse, ikan persekolahan (tengah malam, sweetlip & tempat cerca berkembar, pakar bedah, sepanduk, bicu kuda-mata), nudibranchs, sotong, ketam porselin, ketam Xeno

Hari 6: 12hb Julai

Untuk menyelam pagi kita hanyut antara Pulau Komodo dan GLD untuk bangun dengan penyu, blacktips dan mobula manta ray dalam saluran. Pada peringkat kedua menyelam ini terdapat jisim ikan umpan di taman karang diserang oleh trevallys remaja dan tuna seketika whitetip lelaki mengelilingi dalam keseronokan. Tatawa Kecil adalah pilihan untuk lompat kedua dengan tetamu yang mencari perlindungan dari semasa di sebalik batu-batu dengan ikan persekolahan seperti sweetlip, tengah malam dan cerca Humphead. Dalam penyu cetek, sinar dan barramundi dilihat menikmati masa yang singkat air pasang kendur seperti yang kita lakukan stop keselamatan kami. Selepas makan tengah hari kita melompat di lautan bergelora untuk bersnorkel sebelah utara Mauan mencari Mantas dan dugong yang sukar difahami tetapi pulang dengan tangan kosong. Pada Makasar karang untuk tetamu ketiga menyelam mencari taman-taman karang cetek mencari penyu, jerung terumbu, satu sinar helang dan makan marmar ikan pari. Kemudian ia kembali ke GLD untuk menyelam gelap pada Mini Wall. Sorotan menyelam ini adalah orang utan dan ketam penghias, penyu hijau mengantuk dengan salah seorang daripada mereka permukaan dengan kami pada akhir dan buluh yu makan.

Dilihat: Mobula manta ray, whitetip dan jerung terumbu blacktip, bumphead ikan burung nuri, GTS, penyu Karah dan hijau, memburu trevally dan tuna, beting besar ikan umpan, marmar ikan pari, ikan persekolahan (tengah malam, sweetlip, twinspot & Humphead cerca), mantis udang, penghias dan orang utan ketam, jerung buluh, ekor yg dipotong sotong

Horseshoe Bay, South Rinca

Hari 7: 13hb Julai

Hari ini adalah kira-kira memilih selaman terbaik untuk menamatkan perjalanan dengan begitu mematikan kita pergi ke Istana Rock. Ada yang kita lihat ikan persekolahan pelbagai dalam tertentu penembak-penembak neon biru yang bulat oleh trevallys. Kerapu menyusuri kira-kira manakala jerung terumbu melunchur melalui semasa. Untuk menyelam terakhir kami, kami kembali ke Tatawa Besar untuk masa yang tenang di karang cantik dengan banyak dan besar daripada kehidupan ikan. Kemudian ia pergi ke Loh Buaya untuk Komodo Dragon berjalan di Rinca. Tujuh cicak dilihat dalam jumlah kebanyakannya tergantung di sekitar stesen renjer. Ia adalah baik untuk melihat berkembang sepenuhnya Timor rusa dan monyet beruk dalam belukar terlalu. Dengan lawatan akhir selesai dalam perjalanan ini ia adalah masa untuk kembali ke pelabuhan Labuan Bajo untuk makan malam terakhir kami dan sambutan hari lahir.

Dilihat: Whitetip dan jerung terumbu kelabu, GTS, ikan Kerapu, ikan buaya, moray, ikan persekolahan (trevally, bicu kuda-mata, jenahak, penembak-penembak, spadefish).

A terima kasih ditujukan kepada semua orang-orang di atas kapal perjalanan ini. Anda semua telah mengambil bahagian untuk membuat ini perjalanan yang sangat menyeronokkan untuk diri kamu sendiri dan bagi kami. Semoga berjumpa lagi tidak lama lagi!